Kiinalainen lentomatkustaja hyvä, suomalainen huono
Suomalaisesta Thaimaan matkailijasta on tehty ilmastomuutoksen syntipukkimannekiini. Suomesta tehdään Thaimaahan n. 100.000 matkaa vuodessa.
Samaan aikaan toisaalla Finnair ja Finavia tekevät kaikkensa, että kaukoidän matkailijat lentäisivät Eurooppaan ja sieltä eteenpäin Suomen kautta. Helsinki-Vantaan käynnissä olevat investoinnit tähtäävät matkustajamäärän kasvattamiseen nykyisestä 20 miljoonasta aina 30 miljoonaan asti. Finavian investointi Helsinki-Vantaan lentokenttään on noin miljardi euroa (https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2018/finavian-jatti-investointi-hel…).
Finnair kertoo avoimesti tähtäävänsä Kiinan ns. kakkoskaupunkeihin, joista ei vielä ole suoria lentoja Eurooppaan tai kilpailu on muutoin vähäistä – kiinalaisen keskiluokan vaurastuessa matkustus lisääntyy nopeasti (https://yle.fi/uutiset/3-9738898).
On siis OK lennättää kiinalaisia Kiinasta Suomen kautta Eurooppaan, mutta ei suomalaisia Suomesta päinvastaiseen suuntaan.
Suomalaisen ilmastopolitiikan keskeinen vaikutuskeino on tehdä elämisestä yleensä ja liikkumisesta erityisesti niin kallista, ettei se enää maita. Finnairin mukaan se lentää keskeiseen osaan Aasiaan 5–6 tuntia nopeammin kuin Persianlahden lentoyhtiöt. Kas siinäpä oiva ruuvi hillitä kaukoidän keskiluokan matkustusintoa.
Eikö nyt loogisin ja nopein tapa vähentää lentomatkailun ympäristöhaittoja olisikin sulkea Suomen ilmatila kokonaislentosuoritetta kasvattavalta kauttakulkuliikenteeltä? Tällä ilmastoteolla saisimme varmasti kansainvälisen yhteisön jakamattoman huomion ja ihailun osaksemme – Suomi olisi 1,5 asteen ohjelman pellonraivaaja ja auran kärki.
Vai saastuttaako Guangzhousta Suomen kautta Eurooppaan tai kauemmaksi lentävä kiinalainen jotenkin vähemmän, kuin Suomesta Thaimaahan lentävä suomalainen?
Kiinalainen tuo ja suomalainen vie, meinaan tässä tapauksessa rahaa Suomeen.
Ensin raha sitten ympäristö periaatteella.
Ensimmäiseksi pitäisi rajata sitä kertakäyttö rojun tuomista sieltä mutta se ei käy koska globalisaatio ja vapaakauppa ovat pyhiälehmiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikille Kiinasta tuodulle kulutustuotteille tulisi laittaa 20% ylimääräinen haittavero.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta tästä verosta olisi hyötyä Suomen valtiolle. Valtio saisi hieman korvausta Kiinaan menetetyistä verotuloista.
Ilmoita asiaton viesti
Omantunnon peseminen siviili-ilmailun suhteen edellyttää tiettyjä vippaskonsteja, mutta niiden ideoimisessa ihminen on aikamoinen epeli.
– En lennä Thaimaahan, vaan ainoastaan Kanarialle: olen vastuullinen ympäristönystävä.
– ”Finnairin mukaan se lentää keskeiseen osaan Aasiaan 5–6 tuntia nopeammin kuin Persianlahden lentoyhtiöt”, joten Finnairin asiakkaana olen hillitsemässä pitkäkestoista lentelyä.
– Nykyaikainen lentokone kuluttaa ja saastuttaa ratkaisevasti vähemmän kuin vastaavat koneet 1970-luvulla: tuona vaarallisena aikana tiedostin vastuuni enkä lentänyt metriäkään.
Helsinki-Vantaan uudistukset ja valmistautuminen miljooniin ja miljooniin lisämatkustajiin: lentoaseman suurremontti tekee siitä maailman ekologisimman matkustajaterminaalin, jonka hiilijalanjälki matkustajaa kohti on jotain aivan mitätöntä.
Ilmoita asiaton viesti
Hei kuule, ei tästä saa puhua.
Ilmoita asiaton viesti
Joopa. Lentoni Espanjaan ja Thaimaahan saastuttaa. Mutta, joulupukki-ja muut turistilennot ulkomailta pohjolan perukoillemme Lappiin ovatkin sitten saasteettomia.
Suomalaisten itseruoskinta on syvältä, monella muullakin alalla. Tuli alkoholi mieleen.
Ilmoita asiaton viesti
Miten kävisi jos lentokoneiden polttoainetta verotettaisiin samalla tavoin kuin autojenkin?
Ilmoita asiaton viesti